Številna slovenska podjetja pravijo, da bodo do leta 2030 ogljično nevtralna
- 19. May 2021
- 3 min

V aprilu so v časniku Finance preverjali, katera slovenska podjetja postajajo vedno bolj okoljsko zavedna, prav tako pa v ospredje postavljajo ogljično nevtralnost. Ogljična nevtralnost pomeni ravnovesje med človeškimi izpusti CO2 v ozračje in zajemanjem ogljika iz ozračja v ponore, se pravi sisteme, ki zajemajo več ogljika, kot ga s svojim delovanjem izpustijo. Če želimo globalno segrevanje omejiti na 1,5 stopinje Celzija – meja, ki jo znanstveniki prepoznavajo kot varno – je doseganje ogljične nevtralnosti ključnega pomena.
V časniku so odgovore prejeli od naslednjih podjetij: A1 , BSH , BTC , Danfoss Trata , Donar , Fraport Slovenija , GEN-I , Hofer , Knauf Insulatin, LTH Castings , Luka Koper , Lumar , Merkur , Nomago , Novartis , Petrol, Pivovarna Laško Union, SIJ , Skaza, Steklarna Hrastnik , Talum in Xella .
Članek lahko v celoti preberete tukaj. Mi izpostavljamo odgovore nekaterih podjetij.
Podjetje A1 na primer želi postati nevtralno do leta 2030. “Električno energijo bodo uporabili iz obnovljivih virov, omrežje bo delovalo na še bolj energetsko varčni opremi, njihov vozni park pa bo poganjala elektrika iz obnovljivih virov.”
V podjetju BSH Hišni aparati Nazarje imajo cilj do leta 2030 izpuste ogljikovega dioksida znižati za 15 odstotkov. Po njihovih besedah slednje najbolj povzročajo z nabavo ter transportom materiala in izdelkov. “Pri razvoju izdelkov poudarjajo trajnostni razvoj aparatov, pri razogljičenju pa zmanjšujejo neposredne izpuste ogljikovega dioksida iz proizvodnje z zmanjševanjem porabe energije, zmanjšanjem transporta in nakupom zelene energije,” še pišejo.
“Naš vpliv k blažitvi podnebnih sprememb je dvojen: z rešitvami, ki jih ustvarjamo, lahko pomagamo zmanjšati globalne iz puste ogljikovega dioksida za nekaj sto milijonov ton na leto. Začenjamo pa pri sebi.” Pri tem pa bodo na podlagi znanstvenih ciljev spremljali svojo celotno vrednostno verigo,” pravijo v podjetju Danfoss.
Ambiciozen cilj so si zastavil itudi v podjetju Donar, kjer “bodo težili k temu, da bo vsak nov izdelek, ki ga bodo razvili po letu 2025, imel za od 20 do 40 odstotkov manjši ogljični odtis od zdajšnjih izdelkov.”
Zagotovo je med najbolj iztopajočimi skupina GEN-I, ki bo letos dobavila svojim odjemalcem približno 3,4 milijona megavatnih ur elektrike brez ogljikovega dioksida in prispevala k zmanjšanju izpustov dva milijona ton.
V podjetju Hofer so skoraj polovico trgovin opremili s sončnimi elektrarnami, na strehi logističnega centra v Lukovici pa sta posta vljeni dve fotonapetostni elektrarni z največjo skupno močjo v regiji.
V Luki Koper so se sprememb lotili na različnih področjih. Na primer načrtujejo, da bodo do leta 2030 elektrificirali vsa dvigala v pristanišču. Do leta 2025 bo po načrtih približno 10 odstotkov osebnih vozil Luke Koper na električni pogon, do leta 2030 pa vsaj 25 odstotkov.
Ogljična nevtralnost je cilj podjetja Lumar, kjer so se med drugim zavezali, da bodo poskrbeli za ogljično nevtralne proizvodne procese, prav tako pa bodo osrednjo poslovno stavbo prenovili s ciljem zmanjšanja porabe energije ter izboljšanja kakovosti notranjih prostorov.
V Nomagu vključujejo v vozni park samo vozila, ki izpolnjujejo najstrožje okoljevarstvene standarde, širijo pa tudi sistem Nomago Bikes, ki bo kmalu v desetih občinah.
V podjetju Lek si prizadevajo cilje doseči že leta 2025 v lastni dejavnost, 5 let kasneje pa v celotni dobavni verigi. Želijo si, da do leta 2030 v primerjavi z letom 2016 za 35 odstotkov zmanjšajo obseg izpustov v celotni vrednostni verigi brez uporabe mehanizmov ogljične izravnave.
V Heinekenu so napovedali doseganje ogljične nevtralnosti v celotni verigi. Delež obnovljivih virov v proizvodnih postopkih pa si do leta 2030 želijo dvigniti na 70 odstotkov.
V Skupini Pošta Slovenije so si v okviru strategije energetske učinkovitosti in trajnostnega razvoja do leta 2025 zastavili več ciljev. Med drugim si bodo prizadevali za 12-odstotno znižanje porabe goriva za prevozna sredstva glede na leto 2018.
V podjetju Skaza zagovarjajo uveljavitve krožnega gospodarstva in popoln umik plastičnih izdelkov za enkratno uporabo, zavezali pa so se k znižanju izpustov in večji energetski učinkovitosti v celotnem procesu delovanja.
Xella Slovenija je z lastnimi energetskimi rešitvami pripomogla k občutnemu znižanju izpustov ogljikovega dioksida in zmanjšanju porabe surovin ter energije pri proizvodnji porobetona, z uvedbo sončne elektrarne pa načrtujejo dodatno znižanje izpustov ogljikovega dioksida za okoli 370 ton na leto.