Mobilnost po meri uporabnika
- 14. September 2021
- 3 minute

»Trajnostna mobilnost vključuje hojo, kolesarjenje, uporabo javnega potniškega prevoza in alternativne oblike mobilnosti. Njen cilj je zagotavljanje učinkovite in enakopravne dostopnosti za vse, pri čemer je poudarek na omejevanju osebnega motornega prometa,« poudarjajo na Ministrstvu za infrastrukturo Republike Slovenije.
Marko Javornik, direktor družbe M8lab, ki se je avtomobilu odpovedal popolnoma zavestno, pravi, da sta danes v ospredju aktivna mobilnost in javni prevoz. V reviji Eko dežela so obravnavali novi koncept mobilnosti in zapisali, da so največja težava lastniški avtomobili, vendar prihajajo nove storitve, ki bodo ponujale posamezniku prilagojeno prožno mobilnost brez lastniškega vozila, zlasti različne vrste prevozov prek digitalnih platform in souporabi vozil. S tem bo mobilnost storitev, usmerjena v uporabnika in ne v vozila. S takšnim pristopom je mogoče doseči več kakor 90-odstotno izboljšanje glede na zdajšnje stanje izpustov toplogrednih plinov na področju osebne mobilnosti, je še povedal sogovornik.
Ideja je, da za premikanje od točke do točke ne potrebujemo avtomobila, ki bi stal na parkirišču 95 odstotkov časa, ampak prevozno sredstvo, ki nam je na voljo, kadar ga potrebujemo, pri tem pa nam bo v pomoč informacijska tehnologija.
Po Javornikovem mnenju imamo na področju trajnostne mobilnosti v Sloveniji kar nekaj odličnih zgodb. »Staro mestno jedro v Ljubljani so med prvimi namenili ljudem, ne vozilom. Danes je ta pristop zgled za nekatera najnaprednejša mesta, kakršna sta New York in San Francisco. Imamo tudi vrhunsko rešitev za souporabo električnih vozil Avant2Go, ki je plod slovenskega znanja. Ta rešitev je prepoznana kot ena najboljših na svetu na tem področju. Podjetje GoOpti pa je začetnik prevozov s kombijem/mini avtobusom prek digitalne platforme.«
Raziskave vodikovih tehnologij za uporabo v prometu
Evropska komisija pripravlja referenčne smernice za ekološko oblikovanje vodikovih tehnologij s triletnim pionirskim projektom eGHOST. Zanimanje za tovrstne tehnologije se povečuje zaradi njihove vsestranskosti in številnih možnosti uporabe tudi v avtomobilih.
Na Fakulteti za strojništvo Univerze Ljubljani bo ekipa Laboratorija za termoenergetiko na Katedri za energetsko strojništvo pod vodstvom doc. dr. Mitje Morija vodila delovno skupino WP4, kjer bodo skupaj z industrijskimi partnerji pripravili in ovrednotili najprimernejše strategije ekosnovanja vodikovih tehnologij z uporabo metodologije študije življenjskih ciklov LCA (Life Cycle Assessment), strategije ekološkega snovanja izdelkov ter poznavanja omejitev, okoljskih vplivov in možnosti predelave kritičnih materialov. V okviru čezmejnega programa Interreg Slovenija-Avstrija pa poteka projekt GreenTECH, s katerim se povečuje obseg raziskav in inovacij na področju vodikovih tehnologij.